Tuesday, September 15, 2009

ROMADHON, EIDUL FITRI MENURUT PERPEKTIF ISLAM

ROMADHON, EIDUL FITRI MENURUT PERSPEKTIF ISLAM

Mercun dan Kemalangan

ROMADHON sudah pun memasuki fasa ketiga (10 hari terakhir ), satu tempoh di mana bakal menyaksikan kehangatan promosi raya, selain peningkatan jumlah kenderaan di jalan raya kerana kesibukan mengejar keperluan berbelanja.

Dalam masa yang sama, dentuman mercun, percikan bunga api di taman-taman perumahan, kawasan kejiranan dan kampung halaman makin jelas kelihatan. Biar dilarang, biar begitu banyak undang-undang dikuatkuasakan, namun selagi ada permintaan selagi itulah bunga api, mercun menjadi bahan jualan yang paling menguntungkan.

Maka di saat umat Islam bakal menyambut Eidul fitri yang seharusnya dirayakan dengan penuh kegembiraan, keinsafan, dan kemuliaan, akan adalah segmen komuniti yang meratap hiba, menemani anak di hospital kerana melecur di muka, putus jari tangan.

Pada hari pertama Romadhon, sudah ada yang menjadi mangsa akibat mercun. Muhammad Nur Sufyan, 6, dari Kampung Chabang Tiga, Kuala Terengganu, hilang tiga jari tangan kiri akibat terkena bahan bahaya itu. Muhammad Nur Sufyan terpaksa menjalani pembedahan selepas kehilangan ibu jari, jari telunjuk dan jari hantu serta luka ringan di muka dan badan. Kejadian seumpama ini berlaku setiap kali tiba Romadhon. Malah saban tahun menjelang eidul fitri, kes membabitkan kanak-kanak cedera gara-gara bermain atau terkena mercun adalah berita sedih di sebalik kegembiraan umat Islam menyambut 1 Syawal. Sepatutnya kejadian seperti ini tidak berlaku jika ibu bapa memantau kegiatan anak mereka. Bermain mercun memang menyero nokkan, apatah lagi di kalangan kanak-kanak. Bagaimanapun malang tidak berbau.Keseronokan akan bertukar kesedihan sepanjang hayat. Umum mengetahui bermain mercun bahaya, tetapi ada juga ibu bapa yang membiarkan anak mereka tanpa pengawasan malah ada ibu bapa yang seronok dan bangga melihat keterujaan anak-anaknya tanpa menghidu bau bahaya di sebalik keghairahan dan keseronokan itu.

Jika berlaku kemalangan, ibu bapa wajar dipersalahkan kerana mereka paling dekat dengan anak. Akta Bahan-Bahan Kakisan, Letupan dan Senjata Api Berbahaya 1958, menyatakan jika tangkapan dilakukan terhadap orang ramai termasuk kanak-kanak yang sedang bermain mercun mereka boleh didenda RM100 mengikut kesalahan kecil Seksyen 3 kerana dianggap memiliki bahan berkenaan. Seksyen 8 pula menyatakan tindakan boleh diambil terhadap penjual kecil-kecilan atau di kedai yang menjual mercun kerana mereka seolah-olah memiliki bahan berbahaya itu dan sesiapa yang ditangkap kerana menjual mercun di mana saja boleh dipenjara tidak lebih tujuh tahun atau denda tidak lebih RM10,000 atau kedua-duanya sekali. Antara mercun yang ada di pasaran ialah mercun botol, mercun roket, mercun gila babi, mercun katak dan mercun bola. Ada juga mercun buatan sendiri seperti mercun paip, mercun palam pencucuh dan mercun bom. Kita berharap pihak berkuasa seperti polis, Unit Pencegahan Penyeludupan (UPP) dan Kastam Diraja Malaysia terus meningkatkan rondaan serta pemeriksaan bagi membendung kegiatan menyeludup mercun dan bunga api yang dijangka meningkat menjelang Aidilfitri. Penjualan dan permainan mercun adalah kesalahan mengikut Akta Kastam 1967 dan sesiapa didapati melindungi, menyimpan, menyembunyi atau memiliki mercun melakukan kesalahan mengikut Seksyen (1)(d) akta itu. Mereka yang disabit kesalahan boleh didenda tidak kurang daripada 10 kali nilai mercun dan tidak lebih 20 kali ganda nilai bahan letupan berkenaan atau penjara tidak lebih tiga tahun atau kedua-duanya. Apa yang kita harapkan suasana Hari Raya Puasa disambut dalam keadaan meriah tanpa ada mana-mana ahli keluarga menjadi mangsa mercun.

Sejarah Mercun Tahun Baru Cina

Mercun dan tarian singa amat sinonim dengan sambutan perayaan Tahun baru Cina. Mercun dimainkan untuk menghalau makhluk jahat yang sering menganggu ketenteraman manusia. Namun begitu, dari satu tahun ke tahun yaang lain, mercun sering dimainkan untuk menandakan musim perayaan yang akan tiba
Asal usul perayaan Tahun Baru Cina terlalu tua dan lama untuk dikaji. Walau bagaimana pun, pendapat umum mengatakan, perkatan Cina, ‘Nian’ atau yang bermaksud ‘tahun’ dalam bahasa Melayu, adalah nama kepada raksasa yang sering mencari mangsa pada malam sebelum tahun baru bermula.

Menurut lagenda, Nian mempunyai mulut yang sangat besar, dan mampu menelan ramai manusia dengan satu gigitan. Manusia pada waktu itu sangat takut akan raksasa Nian ini. Pada satu hari, kebun buluh yang berdekatan kampung orang-orang cina terbakar. Buluh-buluh yang terbakar itu meletup dan mengeluarkan bunyi yang sangat kuat seperti mercun. Ini telah menakutkan Nian lalu ia tidak berani untuk pergi brdekatan dengan kampung itu. Orang-orang tua juga telah berpesan agar orang-orang kampung menggantungkan kertas berwarna merah di pintu-pintu dan tingkap-tingkap rumah mereka pada setiap waktu menjelangnya tahun baru, dikhuatiri Nian akan mengganas semula. Warna merah sangat ditakuti oleh Nian, dan mampu menghalau raksasa itu.

Begitulah lagenda yang dipercayai oleh masyarakat Cina. Amalan bermain mercun dan menggantung kertas merah masih diteruskan hingga hari ini, walaupun ada di antara masyarakat muda-mudi Cina tidak tahu tujuan sebenar amal tersebut dilakukan. Mereka hanya beranggapan bahawa amalan tersebut cuma akan menceriakan lagi sambutan tahun baru.

Adakah umat Islam menyedari tentang sejarah ini. Kebimbangan kita terhadap fenomena bermain mercun, bunga api di bulan Romadhon dan sambutan eidul fitri ini jika dibiarkan akan tertanamnya satu kefahaman bahawa bermain mercun, bunga api malahan ledakan bom bagi sambutan bulan kemuliaan Islam adalah disyari’atkan. Tanpa disedari amalan itu menyamai tradisi agama lain yang lebih menjurus kepada adat dan legenda yang tiada kaitan dengan Islam. Kebimbangan ini berasaskan kepada telah muncul segolongan anak muda yang memeriahkan Romadhon dan Syawal yang mulia dengan ledakan bom, persis bunyi meriam.

Anak Muda dan Bom

Di sebahagian tempat ada segelintir anak muda yang lebih kreatif dan terkehadapan idea mereka berhubung isu mercun di bulan Romadhon ini. Dua tiga anak muda pada setiap menjelang waktu maghrib, waktu umat Islam bersiap sedia untuk berbuka puasa, mereka pula bersedia di puncak bukit di suatu taman perumahan untuk meledakkan letupan bom buatan sendiri.Tanpa ada rasa jemu, pada setiap malam dengan penuh komitmen melaksanakan aktiviti tersebut. Ledakan bom buatan sendiri itu memecah kesunyian malam bukan sahaja di sekitar kawasan perumahan tersebut malahan dentumannya setiap sepuluh minit itu kedengaran sehingga ke daerah-daerah sekitarnya. Aktiviti anak muda ini akan berakhir seawalnya pada pukul 11.30 malam. Penduduk di sekitar tidak berani membuka mulut, walaupun masing-masing rimas dengan suasana yang ada, kerana anak muda ini ada yang tidak boleh ditegur dan dinasihat, malah ada ibu bapa yang back up mereka.

Ironinya di dalam suasana umat Islam semakin menuju ke kemuncak ibadat di bulan Romadhon, dengan melipat gandakan ibadat berterawih, membaca Al Qur’an, berqiamullail dan beriktikaf di masjid, anak-anak muda ini tidak pernah kelihatan menuju ke masjid, malahan tidak pernah kelihatan bersolat.

Sebagai umat Islam kita sangat bangga apabila ada anak muda Melayu yang mengaku beragama Islam memiliki kemahiran mencipta bom, ada keberanian meledakkan bom, jika kemahiran dan keberanian ini digunakan sebaiknya maka umat Islam tidak akan kekurangan pejuang-pejuang boleh mempertahankan maruah bangsa dan agama.Bukan mudah untuk mencipta bom, kerana bom adalah sejenis senjata yang boleh menyuntik kekuatan semangat ketika berhadapan dengan musuh. Bom telah diberikan pengertian sebagai;

Pengertian BOM

Bom adalah alat yang menghasilkan ledakan yang mengeluarkan energi secara besar dan cepat. Ledakan yang dihasilkan menyebabkan kehancuran dan kerusakan terhadap benda mati dan benda hidup disekitarnya, yang diakibatkan oleh pergerakan tekanan udara dan pergerakan fragmen-fragmen yang terdapat di dalam bom, maupun serpihan fragmen benda-benda disekitarnya. Selain itu, bom juga dapat membunuh manusia dengan hanya suara yang dihasilkannya saja. Bom telah dipakai selama berabad-abad dalam peperangan konvensional maupun non-konvensional.

Kata bom berasal dari bahasa Yunani βόμβος (bombos), sebuah istilah yang meniru suara ledakan ‘bom’ dalam bahasa tersebut.

Bom adalah senjata; istilah “bom” jarang digunakan untuk menyebut bahan peledak yang digunakan untuk keperluan sipil, misalnya dalam pembangunan dan penambangan. Alat peledak dalam militer juga banyak yang tidak disebut “bom”. Pemakaian kata “bom” dalam militer biasanya digunakan untuk menyebut senjata peledak yang dijatuhkan tanpa pemandu dari pesawat udara. Senjata peledak militer lainnya misalnya granat, ranjau, peluru kendali, peluru, dan peledak kedalaman tidak disebut “bom”. Sementara anak muda ini menggunakan batang paip besi, sejenis kapur kabaid dan beberapa peralatan lain untuk menghasilkan letupan yang kita kenali sebagai mercun bom.

Kita bimbang anak muda kita ini hanya berani meledakkan bom buatan sendiri di malam-malam Romadhon, tetapi tidak mempunyai kekuatan jiwa untuk berhadapan dengan musuh sebenar nanti kerana mengabaikan syari’at dan tuntutan perintah Allah. Sedangkan umum mengetahui bahawa umat Islam di seluruh dunia sedang diledakkan dengan bom Amerika dan Israel. Mana pemuda Islam yang hebat yang berani berjuang dan berjihad untuk membantu saudara se Islam yang sedang menderita di seluruh dunia.

Bom peledak berbahaya ini telah digunakan oleh Israel secara kejam ke atas Gaza Pelastin. Kesannya berpanjangan . Hakis sehingga ke tulang.Begitu juga kes Amerika gugurkan bom atom pertama kalinya di Hiroshima dan Nagasaki 1945. Projek membuat bom atom itu (di pusat kajian Projek Manhattan) dipengerusi oleh Truman dan saintis yang mencipta bom itu adalah Oppenheimer. Selepas diberitahu bom itu telah meranapkan kedua-dua bandar itu, Oppenheimer menyesal, sedih,pilu dan tertekan (sebab dia pun tak sangka kesan bom ciptaannya sedasyat itu) lalu berjumpa Truman untuk menyatakan kekesalannya. Tetapi disambut Truman dengan kata-kata “I don’t want to see that son of a bitch ever again”. Oppenheimer terpaksa menelan kata-kata tersebut. Projek bom atom itu bukan sahaja memusnahkan musuh tetapi alam sekitar termasuk diri pencipta bom itu sendiri. Oppenheimer terpaksa membawa penyesalannya itu bersama-sama penyakit barah kroniknya (barah kerongkong kesan radioaktif sepanjang penyelidikan cipta bom atom itu) sampai ke mati.

Sambutan Romadhon dan Syawal Menurut Islam
Adalah penting bagi kita untuk sentiasa menjadikan al-Quran dan sunnah sebagai petunjuk dalam mengendalikan upacara sambutan Eidulfitri kerana inilah masa untuk kita semua membuktikan bahawa kita benar-benar telah menjadi seorang insan yang bertakwa setelah melalui bulan Ramadan kerana padanya terdapat ibadah puasa yang berupaya membentuk golongan muttaqin(orang yang bertakwa). Justeru itu, ada baiknya sekiranya kita mengetahui apakah amalan-amalan yang telah diajar oleh Rasulullah s.a.w. sempena menyambutketibaan hari lebaran Aidilfitri ini. Bukan hanya berseronok meledakkan dentuman bom kosong yang tiada makna malahan mengganggu masyarakat sekitar. sepatutnya anak-anak muda ini dibimbing dan diajar tentang adab dan amalan menjelang ketibaan Eidul Fitri di antaranya

bertakbir,
• Menurut Syeikh Muhammad Nasiruddin al-Albani r.h. ; “Mengenai syariat bertakbir (pada hari raya Aidilfitri) yang perlu dilakukan oleh kaum muslimin ialah bertakbir dengan suara lantang ketika dalam perjalanan menuju ke tempat solat walaupun kebanyakan umat Islam mula memandang remeh sunnah ini.”
Bertakbir sejak mula keluar dari rumah bertujuan menyerlahkan syiar Islam di setiap pelusuk jalan yang dilalui ketika menuju ke tempat solat.

Lafaz ucapan selamat pada hari raya Aidilfitri

Majoriti amalan umat Islam di Malaysia akan mengucapkan antara satu sama lain pada hari lebaran dengan ucapan ‘Selamat Hari Raya Aidil Fitri, Maaf Zahir dan Batin’. Namun, apa yang lebih bertepatan dengan amalan para salafussoleh dalam meneladani sunnah Nabi s.a.w adalah sebagaimana yang diceritakan oleh al-Hafiz Ibn Hajar al-’Asqalani r.h yang dinukilkan daripada Jubair bin Nufair r.a katanya ; “Apabila para sahabat Rasulullah s.a.w bertemu di hari raya, sebahagian mereka mengucapkan kepada yang lain ‘taqabbalullah minna waminka’ (Semoga Allah menerimaamalan kami dan amalanmu).”

Meneruskan qiamullail

Jika sepanjang bulan Ramadan kita telah bersungguh-sungguh menghidupkan malam kita dengan pelbagai ibadah terutamanya solat qiyam Ramadan (solat tarawih), ia seharusnya diteruskan juga pada hari-hari berikutnya dengan mengerjakan solat tahajjud. Saranan ini tidak bermaksud mengkhususkan pada malam Aidilfitri untuk dikerjakan qiamullail. Apa yang cuba ditekankan di sini adalah semangat mengerjakan qiyam Ramadan (solat tarawih) haruslah diteruskan dengan mengerjakan qiamullail pada hari-hari berikutnyasesudah bulan Ramadan.

Mandi pada pagi hari raya
Disunnahkan mandi di pagi hari raya sebagaimana mandi wajib, iaitu sebelum berangkat menuju ke tempat perlaksanaan solat Aidilfitri. Ali bin Abi Thalib r.a pernah ditanya mengenai mandi. Adakah diharuskan mandi setiap hari? Beliau menjawab:”Tidak harus melakukannya. Namun, mandi yang diharuskan ialah mandi pada hari Jumaat, hari Arafah, hari Aidiladha dan Aidilfitri.”
Hadis riwayat Imam Syafie di dalam Musnad al-Syafi’i, jil. 1, ms. 118-119

Makan sebelum solat Aidilfitri
Disunnahkan kaum muslimin menjamah makanan sebelum berangkat menunaikan solat Aidilfitri. Perbuatan ini bertujuan menutup segala andaian bahawa dibenarkan berpuasa pada hari raya. Menurut al-Muhallab r.h. ; “Mengenai hikmah menjamah makanan sebelum mengerjakan solat hari raya adalah agar seseorang tidak berpendapat bahawa dia boleh berpuasa sehingga solat hari raya Aidilfitri dilaksanakan. Seolah-olah Rasulullah s.a.w. ingin menutup prasangka semacam ini.”
Rujuk Fath al-Bari, jil. 5, ms. 272
Kebiasaannya, Rasulullah s.a.w. akan memakan kurma dalam jumlah yang ganjil pada pagi hari raya. Namun, tidak bermakna umat Islam perlu menyediakan buah kurma untuk dimakan pada pagi hari raya Aidilfitri. Mereka bebas memakan apa sahaja. Tetapi, mengikut sunnah itu lebih baik daripada menyanggahinya. Sedangkan, sunnah itu termasuk perkara tauqifi (tidak boleh dipersoalkan). Anas bin Malik r.a. berkata ; “Rasulullah s.a.w. tidak akan pergi ke tempat solat pada pagi Aidilfitri sebelum memakan beberapa biji kurma.” Murajja’ bin Raja’ berkata ; Ubaidillah menceritakan kepadaku bahawa Anas r.a berkata : Rasulullah. s.a.w memakannya dalam jumlah yang ganjil.”
Hadis riwayat al-Bukhari di dalam Sahihnya, no: 953
Namun, jika tidak memiliki kurma maka dibolehkan untuk mengisi perut dengan makanan lain terutamanya makanan yang manis-manis seperti madu. Sekiranya tidak ada makanan sama sekali, memadai dengan hanya meminum air.

Memakai pakaian yang indah
Disunnahkan kaum muslimin menghiaskan diri dengan pakaian yang indah-indah pada hari raya. Imam Syafie r.h. berkata ; “Aku lebih menyukai seseorang memakai pakaian terbaik yang dimilikinya pada hari-hari raya, iaitu pada hari Jumaat, dua hari raya (Aidiladha dan Aidilfitri) dan tempat diadakan majlis (seperti majlis perkahwinan). Dia hendaklah memakai baju yang bersih dan memakai wangi-wangian.”
Rujuk Ringkasan Kitab Al-Umm, Imam al-Syafi’I, jil. 1, ms. 327
Bagi kaum wanita pula walaupun disunnahkan memakai pakaian yang terbaik, namun mereka hendaklah menghindari dari memakai pakaian yang bercorak-corak serta perhiasan yang berlebih-lebihan sehingga menarik perhatian golongan lelaki. Bagi golongan kanak-kanak pula, Imam Syafie r.h. menambah ; “Mengenai golongan kanak-kanak pula, mereka boleh memakai pakaian paling bagus yang dimilikinya, baik lelaki mahupun perempuan dan mereka juga boleh memakaiperhiasan emas atau apa sahaja perhiasan.”
Rujuk Ringkasan Kitab al-Umm, Imam Syafie, jil. 1, ms. 327
Semoga di pagi hari raya kita akan memilih pakaian yang terbaik serta paling mahal mengikut kemampuan masing-masing menuju ke tempat solat hari raya. Disunnahkan juga bagi kaum lelaki memakai wangi-wangian tetapi tidak disunnahkan kepada kaum wanita. Sabda Rasulullah s.a.w. ; “Mana-mana wanita yang memakai wangian lalu dia melintas di hadapan lelaki supaya mereka dapat menghidu kewangiannya, dia adalah penzina.”
Hadis riwayat al-Nasaai di dalam Sunannya. no: 5036
Namun begitu bukanlah bermakna kaum wanita harus membiarkan dirinya berbau busuk. Islam adalah agama yang menitik-beratkan kebersihan serta kesihatan diri. Dibenarkan bagi wanita untuk memakai wangian yang keharuman sekadar untuk menjaga dirinya dari berbau busuk dan tidak sehingga menarik perhatian orang di sekelilingnya. Haruman-haruman yang kuat dan boleh menaikkan nafsu berahi hanyalah khusus untuk suaminya.

Berjalan kaki menuju tempat dikerjakan solat hari raya
Umat Islam dianjurkan berjalan kaki menuju ke tempat solat Aidilfitri jika tidak keberatan. Ali bin Abi Thalib r.a. ; “Termasuk sunnah, iaitu engkau berjalan kaki menuju ke tempat solat hari raya dan memakan sesuatu sebelum berangkat.”
Hadis riwayat al-Tirmizi di dalam Sunannya, no: 487
Namun begitu bagi yang sesiapa yang perlu menggunakan kenderaan kerana tempat solat terlalu jauh, ia dibolehkan dalam syarak. Tetapi, berjalan kaki menuju ke tempat solat lebih afdal berbanding menaiki kenderaan.

Mengikuti jalan yang berbeza ketika pergi dan kembali dari mengerjakan solat hari raya.
Disunnahkan juga mengikuti jalan yang berbeza ketika pergi dan kembali dari mengerjakan solat hari raya. Jabir bin ‘Abdullah r.a. berkata ; “Nabi s.a.w. melalui jalan yang berbeza pada hari raya.”
Hadis riwayat al-Bukhari di dalam Sahihnya, no: 986
Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah r.h. berkata ; “Baginda s.a.w. selalu melalui jalan yang berbeza ketika menuju dan pulang dari tempat solat pada hari raya. Ada yang berpendapat, hal ini dilakukan agar dapat bersalaman dengan orang-orang yang melalui kedua-dua jalan itu. Sebahagian lain berpendapat untukmemberikan barakah kepada mereka. Ada juga berpendapat untuk memberikan pertolongan kepada mereka yang memerlukannya di kedua-dua jalan itu. Menurut pendapat lain pula untuk menampakkan syiar Islam di jalan-jalan. Pendapat yang lebih tepat adalah supaya perjalanan yang ditempuh lebih jauh (banyak langkahnya). Orang yang berjalan ke masjid atau tempat solat, salah satu langkah kakinya akan meninggikandarjat. Sedangkan langkah kaki yang lain akan menghapuskan kesalahan-kesalahannya.”
Rujuk Zaadul Ma’ad, Ibn al-Qayyim al-Jauziyyah, ms. 49

Tempat perlaksanaan solat hari raya
Sunnah mengerjakan solat hari raya di kawasan lapang atau musholla (tempat terbuka seperti padang sehingga khatib dapat melihat semua hadirin) merupakan satu amalan yang jarang dilakukan di Malaysia melainkan beberapa kelompok kecil yang benar-benar kuat berpegang kepada sunnah Nabi s.a.w. Apakah musholla itu berbeza dengan masjid? Abu Said al-Khudri r.a. berkata ; “Pada hari Aidilfitri dan Aidiladha, Rasulullah s.a.w keluar menuju ke musholla. Ketika itu, perkara pertama yang dilakukan oleh baginda ialah mengerjakan solat hari raya (tanpa ada sebarang sola.t sunat).”
Hadis riwayat al-Bukhari di dalam Sahihnya, no: 956
Tentang hikmah mengerjakan solat hari raya di musolla, Syeikh Abu Ubaidah Masyhur bin Hasan telah berkata ; “Sesungguhnya mengerjakan kedua-dua solat hari raya di tanah lapang mengandungi hikmah yang besar. Di antaranya adalah seluruh kaum muslimin setidak-tidaknya mereka boleh berkumpul bersama (bersua muka) dua kali dalam setahun. Semua orang dariseluruh pelusuk negeri akan berkumpul di sebuah tempat sama ada lelaki, perempuan atau kanak-kanak. Mereka semua menghadap Allah dengan hati yang penuh konsentrasi, dikumpulkan dengan satu kalimat (tauhid), solat di belakang seorang imam, membaca takbir dan tahlil bersama dan berdoa kepada Allah dengan penuh ikhlas. Seakan-akan hati mereka terikat menjadi satu, merasa bahagia dan mensyukuri nikmat Allah yang telah dilimpahkan kepada mereka. Dengan itu, hari raya benar-benar bermakna bagi mereka.”
Rujuk Koreksi Total Ritual Shalat, Syeikh Abu Ubaidah Masyhur bin Hasan, ms. 394

Mengerjakan Solat Aidilfitri
Di antara syiar yang palin utama dalam menyambut Aidilfitri adalah perlakasanaan solat Aidilfitri sebanyak 2 rakaat oleh seluruh umat Islam. Ibn Abbas r.a. berkata ; “Rasulullah s.a.w. telah keluar pada hari raya Aidilfitri kemudian terus mengerjakan solat hari raya sebanyak dua rakaat. Baginda tidak melakukan sebarang solat sebelumnya dan sesudahnya.”
Hadis riwayat al-Bukhari di dalam Sahihnya, no: 989
Disunnahkan menyampaikan khutbah sesudah mengerjakan solat hari raya Aidilfitri. Abu Sa’id al-Khudri r.a. berkata ; “Pada hari raya Aidilfitri dan Aidiladha, Rasulullah s.a.w. akan keluar menuju musolla. Perkara pertama yang dilakukan oleh baginda (apabila tiba di masjid) baginda akan mengimami solat. Kemudian, baginda akan berpusing dan menghadap ke arah makmum yang sedang duduk di dalam saf mereka. Seterusnya, baginda akan memberikan nasihat, wasiat dan perintah kepada mereka (khutbah).”
Hadis riwayat al-Bukhari di dalam Sahihnya, no: 956
Para jemaah tidak diwajibkan menghadiri atau mendengar khutbah hari raya. Sebaik sahaja selesai mengerjakan solat hari raya, sesiapa yang tidak ingin turut serta mendengar khutbah maka dia dibenarkan meninggalkan majlis itu. Abdullah bin al-Sa’ib r.a. berkata ; “Aku pernah menghadiri solat hari raya bersama Nabi s.a.w. Setelah selesai solat baginda bersabda: Sesungguhnya kami akan berkhutbah. Oleh itu, sesiapa ingin duduk mendengar khutbah, dia boleh duduk. Sesiapa yang ingin pergi, dia boleh beredar.”
Hadis riwayat Abu Daud di dalam Sunannya, no: 975

Bergembira Pada Hari Raya Aidilfitri
Islam adalah agama yang begitu praktikal lagi munasabah. Setelah sebulan umat Islam memberi tumpuan sepenuhnya untuk beribadah kepada Allah, maka kini tiba masanya untuk menyambut kejayaan itu dengan kegembiraan dan kemeriahan. Oleh itu, usaha-usaha untuk menimbulkan suasana kegembiraan di dalam keluarga masing-masing pada hari raya Aidilfitri adalah sebahagian daripada syiar Islam. Suasana kegembiraan ini berbeza mengikut adat setempat. Bagi kita di Malaysia, kegembiraan sambutan hari rayaAidilfitri dapat dilihat dengan memakai baju-baju baru yang indah, seluruh ahli keluarga berkumpul, ziarah-menziarah sesama umat Islam dan pelbagai lagi. Di sesetengah negara Timur Tengah, cuti umum hari raya Aidilfitri dipergunakan untuk membawa ahli keluargabersiar-siar serta berkelah di tempat-tempat peranginan. Semua bentuk suasana kegembiraan dan kemeriahan ini adalah sebahagian dari tuntutan agama Islam sempena menyambut hari raya Aidilfitri selagi ia dilaksanakan sesuai dengan lunas-lunas syarak. Syeikh Sayyid Sabiq r.h. berkata ; “Mengadakan permainan serta kegembiraan yang tidak melanggar aturan agama, termasuk pelbagai bentuk nyanyian yang baik (dari segi makna), semua itu termasuk syiar agama yang disyariatkan oleh Allah pada hari raya untuk melatih tubuh jasmani dan memberi kepuasan serta kegirangan hati.”
Rujuk Fiqh al-Sunnah, Syeikh Sayyid Sabiq, jil. 2, ms. 290
Rasulullah s.a.w. sendiri telah membenarkan penduduk Madinah al-Munawwarah bergembira apabila munculnya hari raya Aidilfitri dan Aidiladha. Anas bin Malik r.a. berkata ; “Nabi s.a.w. pernah datang ke Madinah sedangkan penduduknya memiliki dua hari raya yang mana mereka bermain-main (bergembira) di masa jahiliah pada kedua-dua hari itu. Lalu baginda berkata ; Aku datang kepada kamu semua sedangkan kamu memiliki dua hari (raya) yang menjadi medan permainan kalian pada masa jahiliyyah. Sabdanya lagi ; Sesungguhnya Allah telah menggantikan kedua-dua hari itu dengan yang lebihbaik, iaitu hari raya Aidiladha dan Aidilfitri.”
Hadis riwayat al-Nasaai di dalam Sunannya, no: 959

Mengerjakan Puasa Sunat Enam Hari Pada Bulan Syawal
Sabda Rasulullah s.a.w. ; “Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadan lalu diiringi dengan puasa enam hari di bulan Syawal, seolah-olah dia telah berpuasa setahun.”
Hadis riwayat Muslim di dalam Sahihnya, no: 1164
Demikianlah keutamaan puasa sunat enam hari di bulan Syawal. Cara yang paling afdal untuk melaksanakannya adalah memulakan berpuasa sesudah hari raya Aidilfitri secara berturut-turut (bermula pada 2 Syawal) sebagaimana yang ditetapkan oleh para ulama. Ini juga merupakan pendapat Imam Abu Hanifah dan Imam Syafie r.h. Namun, seseorang bebas memilih mana-mana hari sepanjang bulan Syawal sama ada di awal, pertengahanmahupun di akhirnya bahkan dia juga boleh mengerjakan secara berturut-turut atau berpisah-pisah. Amalan sesetengah pihak yang melakukan puasa qada dan sunat Syawal secara serentak mengikut formula dua dalam satu merupakan perbuatan bid’ah yang tidak ada dalilnya dari mana-mana hadis Nabi s.a.w. yang thabit. Oleh itu, afdhal menyempurnakan puasa bulan Ramadan yang ditinggalkan terlebih dahulu diikuti puasa sunat di bulan Syawal. Perbuatan ini lebih bertepatan dengan maksud hadis di atas untuk mendapat keutamaannya, iaitu seolah-olah berpuasa setahun.

kesimpulannya ; Islam mengajar kita supaya sentiasa menjaga diri dan maruah, sambutan eidul fitri adalah hari untuk umat Islam meraikan kemenangan dalam perjuangan yang hebat, jangan cemarkan romadhon dengan amalan yang sia-sia dan yang lebih penting jangan campakkan diri kita ke dalam kebinasaan seperti firman Allah : ولا تلكوا بايديكم الى التهلكة yang bermaksud jangan kamu campakkan diri kamu ke dalam kehancuran.

2 comments:

  1. ar ranawi
    Selamat Raya Eidul Fitri maaf zahir batin, semoga raya memberi erti sebenar kepada diri dan kehidupan yang kita lalui seperti yang di ajarkan kepada kita melalui Raaul dan KitabNya.

    ReplyDelete
  2. Syawal sudah pun pada pertengahan musimnya. Cuti hari raya sudah pun tamat, masing-masing dah memulakan tugasan masing-masing. Pelajar dah mula kembali berjuang terutama pelajar PMR, SPM, SMA, STAM dan STPM, Guru kembali bergelut dengan karenah pelajar dan urusan pendidikan yang rencam, pegawai-pegawai sudah mula sibuk dengan pelbagai tugasan yang tertangguh. Jamuan hari raya tidak putus-putus diraikan.Badan yang dah slim selama sebulan berpuasa, kembali menuju ke angka berat yang ideal sebelum Romadhon,bulan romadhon boleh susut 7, 8 kg, tapi sejak 11 hari syawal berat badan dah meningkat 5,6 kg, nampaknya wal asil balik asal.Tiga menu utama bulan Romadhon 1. Bacaan Qur'an, 2. Qiamullail dan 3. Ibadat di masjid dah mula longgar,baru lah terasa rindu kepada berlalunya Romadhon, Akademi Romadhon musim 1430h dah pun tamat, semoga tidak terus tersinggkir, hanyut , terkapai-kapai dan lemas. Romadhon Ya Romadhon, Oh Romadhon.

    ReplyDelete