Sunday, August 30, 2009

SAHUR, PUASA TETAPI TIDAK PUASA


Romadhon setiap tahun datang dan pergi. Ianya terus berlaku walaupun warga Romadhon setiap tahun sentiasa berubah. Warga Romadhon 1429 sebahagiannya sudah tidak lagi bersama pada 1430, Romadhon lepas dia belum tetapi romadhon kali ini dia muncul bersama walaupun belum mengerti apa maknanya Romadhon. Begitulah Romadhon tetap silih berganti selagi ada hayat dunia.
Namun setiap Romadhon orang yang paling sibuk, seperti tak menang tangan ialah para ibu. Ibu bukan sahaja insan hebat dalam perjalanan hidup seseorang, malah ibu adalah insan unggul sepanjang masa termasuk pada musim Romadhon.
Bagi ana insan bergelar ibu ini tiada galang ganti kehebatan dan keunggulannya. Apa tidaknya. Di Bulan Romadhon ini yang paling sibuk di dapur waktu penyediaan juadah berbuka puasa ialah ibu.Seawal pukul 3.00 petang, ibu-ibu ini dah mula sibuk dengan bawang, bilis, cili, jintan, kulit kayu manis, ayam, daging, tepung, kari dan macam-macam bahan lagi yang perlu disediakan untuk juadah berbuka puasa. Walaupun kadang-kadang penat baru pulang dari pejabat, terus meluru ke dapur. Semuanya dilakukan dengan sepenuh hati, dia mahu menyediakan hidangan yang paling enak dan lazat untuk santapan suami , anak-anak dan ahli keluarga semasa berbuka puasa. Betapa luhurnya hati ibu,setelah selesai menyadiakan juadah, sebahagian juadah diagihkan pula kepada jiran-jiran sebelah supaya dapat menikmati masakan hebat untuk ahli keluarganya. Dia bangga dan bersyukur bila makanan sajiannya dinikmati dengan penuh selera oleh seisi keluarga, kadang-kadang ibu hanya makan sedikit sahaja. Selesai berbuka puasa ibu sibuk pula mengemas meja makan, mencuci pinggan mangkuk supaya dapur kembali kelihatan kemas dan teratur.

No comments:

Post a Comment